Wykonawca wyżej wspomnianego odcinka pracę nad projektem i uzyskaniem niezbędnych zezwoleń rozpoczął w lipcu 2022 roku. Kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie prac budowlanych, które zgodnie z harmonogramem mają być rozpoczęte w pierwszym kwartale 2024 roku. Dla kierowców nowy odcinek Via Carpatia powinien być dostępny w pierwszych sześciu miesiącach 2026 roku. Koszt inwestycji to około 570,7 mln zł, a długość odcinka ma wynieść ponad 22 kilometry.
Początkowy fragment o długości około 3 km przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Kolejny etap będzie obejmował poprowadzenie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę, w sąsiedztwie której zaplanowano węzeł (w okolicach miejscowości Grabowiec). Drugim takim obiektem będzie Radzyń Podlaski Północ. Łącznie droga S19, czyli międzynarodowy szlak transportowy Via Carpatia, w województwie lubelskim będzie liczyć blisko 200 km.
Znany jest także szczegółowy plan, w którym przewidziano budowę czterech mostów, jedenastu wiaduktów i siedmiu przejść dla zwierząt (jedno dla dużych i sześć dla średnich). Powstanie również dziesięć przepustów (będą służyć jako przejścia dla fauny małej). Będą wykonane drogi dojazdowe i lokalne.
Procedura odszkodowawcza
Zanim ciężki sprzęt oraz maszyny pojawią się na placu budowy, rozpocznie się procedura odszkodowawcza za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej.
Użytkownicy S19 w województwie lubelskim będą mogli skorzystać docelowo z około 190 km długości tej trasy. Korzystają już z sześciu odcinków w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy województwa podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji znajduje się obecnie sześć odcinków - od granicy województwa lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik. Długość tych odcinków to około 100 km. Dla czterech z nich do Wojewody Lubelskiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Dla pozostałych odcinków trwają prace projektowe.
Szczegółowy status poszczególnych odcinków:
- granica woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski - złożony wniosek o ZRID,
- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski - złożony wniosek o ZRID,
- Radzyń Podlaski - Kock - prace projektowe,
- obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni) - złożony wniosek o ZRID,
- Kock - Lubartów - prace projektowe,
- Lubartów - Lublin - złożony wniosek o ZRID.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.