Był to wyjazd edukacyjny w ramach mobilności międzynarodowej programu europejskiego Erasmus+ 2022-1-PL01-KA121-SCH-000061779, poprzedzony wytężonymi przygotowaniami, polegającymi na szlifowaniu języka angielskiego i języka rosyjskiego. Uczniowie oraz ich opiekunowie przez dwa tygodnie mieszkali we włoskiej, niezwykle pięknej, nadmorskiej miejscowości Cattolica.
Wyjazd był niepowtarzalną szansą dla uczniów do wzmocnienia kompetencji językowych, zarówno z języka rosyjskiego, jak i języka angielskiego. Sprawne posługiwanie się tym językiem dało możliwość uczniom do nawiązania kontaktów, czy poznawania jakże wyjątkowej, włoskiej kultury. Uczniowie wzmacniali kompetencje cyfrowe oraz wypracowywali postawy proekologiczne. Uczestniczyli w zajęciach językowo-ekologicznych. Z dużym zaangażowaniem i kreatywnością tworzyli Eko-plakaty o tematyce ekologicznej, tworząc mapę myśli w językach obcych.
Wszyscy uczestnicy, aby jak najdłużej zachować w pamięci przeżyte chwile, stworzyli prezentację multimedialną w programie Canva. Korzystając z programu i aplikacji do obróbki grafiki doskonalili umiejętności cyfrowych innowacji. W ramach zajęć sportowych korzystali z basenu hotelowego.
Bardzo ciekawym punktem pobytu we Włoszech było poznawanie systemu szkolnictwa włoskiego, w ramach zajęć w szkole partnerskiej Grado "Galileo Galilei"- Pesaro. Uczniowie obu szkół zaprezentowali materiały promocyjne poświęcone szkołom. Prezentacja odbyła się w języku angielskim, a także z elementami języka rosyjskiego. Mogli również zobaczyć Escape Room wykonany przez włoskich uczniów, poświęcony twórczości Dantego Alighieri. Była to świetna lekcja włoskiej literatury przeprowadzona w nowatorski sposób.
Uczniowie dzięki tym i innym aktywnościom w ramach międzynarodowej współpracy, rozwijali komunikatywność poprzez naukę słów w języku włoskim, angielskim. Rozwijali także zdolności do nawiązywania kontaktów w grupie międzynarodowej i przełamywaniu bariery kulturowej.
Niezwykle ciekawym elementem pobytu rogoźnickich uczniów we Włoszech były wyjazdy do atrakcyjnych turystycznie miejsc. Zwiedzili oni miasto Rimini, którego początki sięgają aż 298 roku. Tu podziwiali najstarszy łuk triumfalny z czasów cesarstwa rzymskiego. Obejrzeli również zabytkową rybacką część miasta oraz przeszli przez starożytny rzymski most Tyberiusza. Zwiedzając miasto korzystali z aplikacji "Anki" w celu doskonalenia umiejętności językowych, przyswajali słownictwo w pamięci długotrwałej i komunikowali się z innymi.
Jednym z miejsc, które na długo zapadnie w pamięci uczestników projektu była wycieczka do Bolonii - siódmego miasta we Włoszech pod względem zaludnienia, miasta tętniącego życiem, w którym króluje różnorodna muzyka, taniec i śpiew. Tutaj uczniowie zwiedzili Starówkę, Bazylikę św. Petroniusza, siedzibę Uniwersytetu Bolońskiego, Ratusz i wiele, wiele innych przepięknych, zabytkowych miejsc. Kolejną atrakcją turystyczną dla uczniów był wyjazd średniowiecznej twierdzy Castello di Gradara. To imponujący zamek w miejscowości Gradara we Włoszech. Jest on położony na wzgórzu w regionie Marche, niedaleko Adriatyku. Zamek jest jednym z najlepiej zachowanych średniowiecznych zamków we Włoszech. Uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję uczestniczenia w wycieczce do San Marino. Niezwykła historia, bogata architektura, klimatyczne, kręte uliczki, widoki zapierające dech w piersiach. Uczniowie zwiedzili zamek La Rocca o Guaita nazywany często Prima Torre (Pierwsza Wieża).
Interesującym wydarzeniem było także zwiedzanie Oceanarium Cattolica, które jest umieszczone pod powierzchnią morza. Jest to miejsce, w którym żyją rekiny, pingwiny, meduzy, żółwie, wydry, kajmany, węże, a także inne egzotyczne zwierzęta. W ten sposób uczniowie kształtowali zainteresowania w zakresie ochrony morskiej przyrody i prawa ekologii. Przygotowywali plakaty i prezentacje nt. ochrony przyrody i środowiska naturalnego w języku angielskim i rosyjskim.
Warto wspomnieć, że podczas pobytu we Włoszech uczestnicy wyjazdu włączyli się w ogólnopolską akcję czytelniczą JakNieCzytamJakCzytam. Czytali swoje ulubione książki w jakże przyjemnych warunkach- podczas wypoczynku na włoskiej plaży nad Morzem Adriatyckim.
Młodzież z Rogoźnicy w trakcie wyjazdu bardzo aktywnie spędzała swój wolny czas ucząc się wraz z opiekunami układu tanecznego Jerusalema. Co spotkało się z ogromnym zaciekawieniem turystów i przechodniów. Z czasem zyskali swoją stałą publiczność, która obserwowała ich postępy taneczne. Taniec ten zaprezentowali na koniec wyjazdu umieszczając go na szkolnym Tik Toku.
Grupa nauczycieli, w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+ uczestniczyła w kursach metodycznych podnoszących kompetencje z języka angielskiego, których głównym założeniem było wprowadzanie do swojej pracy innowacyjnych technik nauczania. Nauczyciele przez pryzmat innych szkół mogli poznać pracę nowoczesnego nauczyciela wdrażającego swój warsztat pracy nowoczesną edukacją. Realizowany projekt pozwolił nauczycielom na poszerzenie znajomości języków obcych, ułatwił posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, pogłębił świadomość kulturową, wyćwiczył umiejętność uczenia się i nauczania.
To był wspaniały i bardzo wartościowy czas. Uczestnicy projektu poszerzyli swoje horyzonty o nowe doświadczenia edukacyjne, językowe. Czas spędzony niezwykle aktywnie na poznawaniu włoskiej kultury, wymianie doświadczeń. Na długo w pamięci uczestników projektu Erasmus + pozostanie ta włoska wyprawa. Jak pisał Adam Mickiewicz "Na płótnie widać Włochy, cudowny błękit nieba, siłę wiecznego morza, nieopodal rośnie las cytrusów, a za lasem wschodzi zorza". [fragment "Pana Tadeusza]
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.